Nå har det blitt enklere å tildele spill i Learn Playground

Vi arbeider kontinuerlig med å gjøre Learn Playground enda bedre og mer brukervennlig. Nå har vi endret litt på måten du kan tildele gruppene dine et spillbasert undervisningsopplegg.

header grupper

Når du står i en gruppe kan du velge tildel spill, og deretter velge et delt spill eller et spill som du har laget og ikke publisert enda.tildelte spill

På den måten kan du enkelt gi dine elever et spill som allerede er produsert eller som du har arbeidet med tidligere. Du kan også gi spillet en ny tittel og en ny og bedre beskrivelse.

Husk også at du kan se hva hver enkelt av elevene dine har gjort og hvordan de har gjort det i et spill. Dette gjør du også inne i en gruppe. Herk an du se alle oppgavene i spillet og hvordan eleven har gjort det på hver enkelt oppgave.

Prøv ut et av våre mange spill med elevene dine i dag.

Happy gaming!

 

Google Classroom + Learn Playground = Sant

Google classroom + Learn Playground = Sant

Før sommerferien satte vi oss ned for å tenke hvordan gjøre det lettere for deg som lærer å få elevene inn i Learn Playground. Valget vi falt ned på var å ta i bruk elevlister fra Google Classroom. Heldigvis var ikke de vanskelige å be, så nå har vi integrert Google Classroom med Learn Playground.

For de av dere som bruker Google Classroom betyr det at når dere logger inn på Learn Playground med deres Google-konto vil elevene dere har i grupper ligge der tilgjengelig allerede. Videre kan dere tildele spill til gruppen deres og elevene vil få spillet som en oppgave på sin feed på Google classroom. Elevene følger linken og logger på med sin Google-konto.

Har du ikke Google Classroom kan du enkelt opprette deg en konto og legge til elevene dine. Løsningen er gratis og brukes i dag av over 20 millioner brukere.

For de av dere som ikke har Google Classroom, men elever som også er registrert med e-postadresser vil elevene deres få en e-post med melding om at de har et spill som skal spilles. Da kan elevene logge inn og gjøre den oppgaven, eller fortsette på en av de andre oppgavene som de har tildelt fra før.

I tiden fremover vil vi arbeide med å få på plass flere spilltyper, og fortsette å gjøre det enklere for deg som lærer å lage spill eller å ta i bruk eksisterende spill. Vi vil også legge på mer animasjoner i spillene slik at spillfølelsen blir enda bedre.

Opprett konto på Learn Playground i dag, lag undervisningsopplegg som spill og bli en del av fellesskapet du også.

Frem til da

Happy gaming 🙂

Learn Playground er oppdatert

Trodde du at vi tok sommerferie? Da tok du feil. Vi har arbeidet steinhardt siden skolene tok sommerferie og nå har vi endelig fått ut de fleste oppdateringene av Learn Playground. Hovedmålet med denne sommerens oppdatering har vært å forenkle forberedelsesarbeidet til deg som lærer mest mulig før elevene dine går i gang med spillingen.

Ny layout og nye farger

Vi har endret både på layout og fargevalg. Dette for å gjøre LearnPlayground mer brukervennlig. Interaksjonene er fortsatt stort sett de samme. Du trykker på et spillkort og får informasjon om spillet og kan forhåndsvise det som lærer eller elev. Du kan også kopiere spillet og legge det til en av dine grupper.

Lettere å lage undervisningsopplegg

Vi har også arbeidet med å gjøre produksjonen av undervisningsopplegg enda lettere. For det første har vi kuttet ut en del unøvendige klikk på siden. Nå trenger du bare å dobbeltklikke på spillebrettet for å opprette en oppgave, og deretter åpnes oppgavebiblioteket automatisk. Etter at du har laget oppgaven bestemmer du om det er en oppgave eller undervisningsressurs. Vi har dessuten gjort det enklere å koble sammen oppgaver. Dette gjør du nå ved å klikke på en oppgave og velge koble sammen. Når det er gjort er det bare å klikke på en oppgave og velge koble til og deretter klikke på den oppgaven du ønsker skal være neste oppgave. Til slutt velger du bare å sette inn betingelse som skal til for åpne stien. Betingelsen kan være fra 0% (betyr at den åpnes uansett) til 100% som betyr at du må ha alt rett.

Spill tildeles grupper

Mens du tidligere har hatt muligheten til å publisere spill uten elever, skal du nå tildele spill til grupper for å publisere dem. Dette gjør du under fanen grunnleggende.

Det betyr at du må ha en gruppe for å publisere et undervisningsopplegg. Opprettelsen av grupper gjør du i fanen grupper. Videre har vi endret mye annet på denne siden. Herfra kan du kopiere opplegget og du kan velge forhåndsvise eller spille opplegget mens du lager den. Den nye forhåndsvisningen kommer opp i en egen fane og du slipper dermed å gå ut fra spillet for å se hvordan det ser ut for en elev.

Animasjoner

På elevsiden har vi også fått inn flere animasjoner. Vi har lagt til lyder, og bevegelser for å gjøre gjennomføringen av opplegget mer likt et spill. Dette tror vi vil være med på å gjøre motivasjonen for skolearbeidet og lekser i Learn playground enda bedre.

Husk også at med å opprette konto og legge til elever i grupper kan følge elevenes progresjon.

 

Det kommer mer

Selvsagt er vi ikke ferdige med oppdateringene, i løpet av august kommer vi med integrasjoner mot Google Classroom og andre LMS-tjenester. Single sign on mot Feide kommer også.

Hvilke tjenester bruker du. Fortell oss, så skal vi prioritere nettopp deg.

I mellomtiden

Happy gaming 🙂

Bli en del av læringsfellesskapet

Om ikke mange dagene er elevene tilbake på skolen med fulladede batterier. Det samme gjelder lærerne. Alle i skolen har en felles målsetning om at elevene skal lære, trives, bli sett og føle mestring.

Vi som arbeider med Learn Playground har akkurat det samme fokuset, men vi har ikke tatt sommerferie. For sommeren er den tiden av året hvor vi kan sette av tid til utvikling og nye tanker om hvordan vi kan gjøre Learn Playground enda bedre. Vårt mål er også at alle elever skal lære, trives og føle mestring. Vi mener at ved å bruke Learn Playground som base for en del av læringsarbeidet kan du som lærer oppnå akkurat dette. Learn Playground er bygget opp slik at alle som “spiller” et læringsspill vil få utfordringer tilpasset sitt nivå, og hvem er det som best kjenner elevens ståsted, læreren. Derfor gir vi deg som lærer full frihet til å utforme oppgaver og spill.

Bli med i fellesskapet

Læren har alltid vært med i et lærende fellesskap. Før Internett var fellesskapet stort sett kollegaer som delte undervisningsopplegg. Etter Facebooks inntreden har grupper som undervisnignsopplegg og undervisningstips gjort fellesskapet enda større. Vi i som arbeider med Learn Playground jobber også med å organisere og gjøre det enda enklere for deg som lærer å gjenbruke oppgaver. Derfor gjør vi undervisningsopplegg tilgjengelig på vår markedsplass, og som lærer kan du velge å bruke oppleggene som de er, eller du kan kopiere og redigere på oppleggene akkurat som du vil, slik at de passer for deg og dine elever. Vi deler ikke bare ferdige undervisningsopplegg, vi deler også ressurser som oppgaver og tekster som lærere merker med lisens for deling, alt dette ligger i oppgavebiblioteket vårt som vi har valgt å kalle for EdLib. Dette biblioteket vokser for hver dag som går, og vi har en ambisjon om at i løpet av høsten skal det ligge minst 20 000 oppgaver, videoer, tekster og presentasjoner tilgjengelig for deg som lærer.

Vi har laget følgende video for å forklare litt om oppgavebiblioteket vårt:

Prøv det og se hvor lett det er å lage en oppgave, gjenbruke en oppgave eller hente inn en video fra Youtube.

Vi ønsker alle lærere og elever et riktig godt skoleår, og at nettopp du prøver Learn Playground med dine elever.

Vi oppfordrer også alle lærere som prøver Learn Playground om å gi oss en tilbakemelding, for deres meninger betyr noe for oss.

 

Nå oppdaterer vi igjen

Vi har oppdatert LearnPlaygorund, og gjør det mye lettere å komme i gang for å lage nye undervisningsopplegg. Vi har i løpet av de siste månedene arbeidet med å skape en helt ny flyt for deg som lærer. Slik at prosessen med å sette opp et spill skal oppleves som en sømløs opplevelse. For å få dette til har vi lagt om og effektivisert prosessen.

Bilde som viser første fanen i lag spillNår du nå oppretter et spill vil vil det åpne seg et modal-vindu hvor du setter inn informasjonen om spillet som eleven vil få når han starter å spille. Det er bare spillnavnet som er obligatorisk, men de andre feltene kan være gode å bruke for å gi eleven mer informasjon om hva han skal arbeide med, og hvordan han skal arbeide. Dette kan du selvsagt endre på mens du redigerer på spillet. Videre kan vi nevne at du ikke lenger trenger å tenke på lagring. Her autolagres alle endringene du gjør. Continue reading Nå oppdaterer vi igjen

GAMIFICATION – Hva, Hvorfor, hvordan

GAMIFICATION, HVA ER DET?

Gamification, eller spillifisering på norsk, er et uttrykk ofte brukt i dag, spesielt i sammenheng med digital læring, men hva er det?

“Gamification in education is the use of game thinking and game design elements in non-game contexts to engage learners in problem solving situations.”[1]

Fra Wikipedia:
“Målet med spillifisering er å motivere brukere til problemløsning for å øke brukernes engasjement, egennytte, øke datakvalitet og gi mestringsfølelse og bidra til læring.

Spillifisering utnytter naturlige psykologiske behov: Konkurranseinstinkt, ønske om å lykkes, higen etter status, evne til altruistisk samarbeid, tilfredshet ved å fullføre oppgaver og selvrealiseringsbehov. Grunnideen bak spillifisering er å belønne deltakerne som fullfører oppgaver som ønskes utført. Belønninger kan være å skåre poeng, eller å dele inn oppgavene i nivå, slik at fullføring kan føre til opprykk til nytt nivå (level). Et av spillifiseringselementene som oftest benyttes er å vise grafikk eller prosentandel av en oppgave som er fullført.”[2]

Så spillifisering, eller gamification, handler med andre ord om å bruke elementer fra spillteorien som f.eks poengsystem, achievements, konkurranser, personlige avatarer/profiler, progresjonstracking osv til å tappe inn i menneskers naturlige behov for måloppnåelse og mesteringsfølelse.

Her er en visuell fremstilling av gamification.

http://fetliu/blog/what-is-gamification/

EKSEMPLER PÅ GAMIFICATION

I dagliglivet finner vi mange eksempler på gamification. SAS bruker teorien i sitt Eurobonusprogram. Jo flere poeng du oppnår, dess høyere “level” får du, med tilhørende goder og fordeler.

De aller fleste spill i dag, og til og med hele Xbox-systemet, bruker et system med achievements, hvor du oppnår mål, samler poeng og ser en progresjon, og ofte får du medaljer eller premier basert på måloppnåelse.

Andre har også lekt med tanken om at livet i seg selv er et spill og at hele menneskeheten faktisk er et spill spilt av andre. Her er en forklaring på akkurat hvordan livet kan sees på som en del av en større virtuell spillverden.

Digital Gamification i læring er et relativt nytt og interessant konsept, og er noe som kan bidra til å skape mer engasjement og motivasjon blant elever, bedre læring som er mer målbasert og tilpasset til den enkelte elev. Dette kan i tillegg gi større tilgang til data som gir et innblikk i hvordan et produkt eller læremiddel kan forbedres og utvikles videre. Med andre ord, bruk av gamification kan gi store fordeler for både brukere og tilbydere av slike løsninger.

En annen fordel med gamification i en læringssetting er at målgruppen – den yngre generasjon, er både spesielt mottakelige og også ganske vant til den type interaksjon og stimulanser. Det gjør læring mer “gøy” når du ser din egen framdrift, og du blir mer motivert når du jobber mot, ikke bare det overordnede målet læring og kunskap, men også et visuelt mål, og eleven ser at det det han gjør har en direkte innvirkning på omgivelsene han befinner seg i.

I Learn Playground arbeider vi for å gjøre “alt rett” i forhold til gamification i læring. Vi har ikke bare forsøkt å spille på brukervennlighet og simplisitet i fremstilling av innhold, men forsøker å bruker den forskningsbaserte teorien for å bruke gamification i en læringssammenheng.

Profil og avatarer

Det å kunne sin egen profil man kan tilpasse som man vil, og å velge en egen avatar er en god måte å skape lojalitet og tilhørighet til en tjeneste, i dette tilfellet et digitalt læremiddel. Du får en følelse av at siden “husker deg”, og ting du gjør har en innvirkning. Det hjelper til å få elevene til å føle seg “viktige” og verdsatte, samtidig som det er engasjerende.

I Learn Playground vil vi i nær fremtid slippe elevene til slik at de kan bytte ut spillebrikken sin med et sett andre avatarer, og i fremtiden vil de også kunne laste opp sin egen avatar som kan brukes som spillebrikke. Videre vil avataren utvikle seg basert på antall poeng du samler opp.

Premier og achievements

En annen måte å oppmuntre progresjon på som vi bruker er ved hjelp av ‘badges’, vår versjon av achievements.

Badges eller merker kan være enkle som å gjennomføre et spill, lage et eget spill, eller de kan være mer involverte som å gjennomføre alle oppgavene i spillet.

Progresjonsporing

En av de enkleste metodene for å stimulere ønsket om måloppnåelse og å fullføre oppgaver er en visuell progresjonstracking. Det er innebygd i de aller fleste at de ønsker å fullføre ting, så så snart noe blir del av en helhet og man får et visuelt mål å jobbe mot blir man mer engasjert og interessert i å nå det målet.

Khan bruker en simpel men effektiv måte å visualisere progresjon på, i deres tilfelle kan man se progresjon på flere nivåer, deriblandt “forsøkt” og “mastered”.

Man kan kjapt og enkelt få oversikt over egen progresjon under profilen sin, der man får et overblikk over total progresjon og progresjon på hvert enkelt tema, på en oversiktlig og lettforståelig måte.

På hver temaforside kan man også lett få overblikk over progresjon under det spesifikke temaet, og antall poeng og badges man har samlet opp, samt badges man snart kan oppnå og hvordan man kan oppnå dem. Dette fungerer som en visuell påminnelse på at man jobber mot et mål og en pådriver for å oppny nye mål.

Lett å finne fram

Ikke nødvendigvis en gamification-metode, men likevel veldig viktig i utvikling av all slags digital innhold, er at det er lett å bruke og lett å finne fram på. Learn Playground har gjort det veldig enkelt med en egen fane med tilgjengelige spill,  denne er utvidet med et søkefelt og for elever er det enkelt å finne tilbake til spill de har begynt på. Ingen unødvendige knapper eller funksjonalitet, men kun det du trenger på en oversiktlig og intuitiv måte.

[1] http://fetliu.net/blog/what-is-gamification/
[2] https://no.wikipedia.org/wiki/Spillifisering

Nå kommer du raskere i gang med Learn Playground

Denne uken har vi fokusert på å gjøre opplevelsen bedre for deg som lærer. Vi har gjort det lettere å komme i gang både med å importere elever og sette opp elevgrupper. I den forrige versjonen av LearnPlayground måtte du først legge til elever og deretter opprette grupper. Nå skjer alt dette i gruppefanen. Vi har også gjort gruppekodene enda lettere tilgjengelig slik at du enkelt kan finne gruppekoden som du vil at dine elever skal bruke når de oppretter konto selv.

Vi synes både gruppevisningen ble mye bedre og mer oversiktlig etter at vi la til muligheten for gruppebildet og fikk visningen av gruppekoden på forsiden. Når du kommer til innsiden av en gruppe kan du legge til nye elever eller lærere til gruppa, og du kan se resultatene til hver elev.

Videre får du en god oversikt over spillene elevene har gjennomført under oppgavefanen.

Til slutt kan du også se hvor langt elevene er kommet i hvert enkelt spill de spiller.

I tiden fremover vil vi fortsette med å gjøre brukeropplevelsen enda mer effektiv for deg som lærer. Vi kommer blant annet til å gjøre det lettere å tildele oppgaver til gruppene, integrasjoner og import av elever mot eksisterende LMS-tjenester og Feide, samt gi en enda bedre oversikt over hver enkelt elevs resultater.

Happy gaming 🙂

Learn Playground er nå oppdatert

I løpet av de siste ukene har vi fokusert på elevenes spillopplevelse. Her har vi arbeidet med å legge til rette for en mer dynamisk spillopplevelse, animasjoner og bedre informasjonsplakater. Dette tror vi vil være med på å motivere elevene til videre arbeid.

Bilde av nytt spillebrett i Learn Playground.

Det første vi har grepet fatt i denne uken er å identifisere uregistrerte brukere som elever eller lærere. Det er alltid en fordel å være regisrert, da spillet vil huske fremgangen til spilleren. Vi minner om at det er gratis å registrere seg og at en elev som registrerer seg alltid kan legge seg til en skole senere. Dersom du allerede har en bruke kan du velge å logge inn ved å bruke knappen oppe til høyre i skjermbildet ved siden av lukk-knappen. Vi har også gitt stien en helt ny utforming og hver oppgave har fått nye knapper som ser mye bedre ut enn de gjorde tidigere.

Vi har endret på utformingen av oppgavevisningen slik at de som spiller på små enheter som mobiltelefoner vil få bedre lesbarhet av oppgaver.

Den siste endringen vi har gjort denne uken er på produksjonssiden. Vi har nå tatt bort koblingen til læreplanmålene. Dette er noe som vil komme tilbake senere, men vi vil bruke litt tid for å finne ut hvordan dere lærere vil ha det i visningen og at arbeidsflyten med å legge til læreplanmål skal bli bedre.

Veien videre

Fremover vil vi fokusere på å forbedre arbeidsflyten for deg som lærer. Det betyr at elevvisningen ikke vil endre seg i nevneverdig grad den neste måneden, men du som lærer vil få en forenkling i arbeidsflyten når du skal legge til elever, grupper og kobling av spill til nye grupper. Vi tror dette vil være med på å gjøre det lettere for deg som lærer å komme i gang med alt fra produksjon av spill og kobling av spill til dine elever.

Vi er alltid interesserte i tilbakemeldinger fra dere så kommenter gjerne her eller på våre facebooksider og kom med forslag til forbedringer. Vi lytter til dere som brukere og vil bruke deres tilbakemeldinger når vi planlegger det videre arbeidet.

Happy gaming 🙂

Vi redesigner Learn Playground

Vi fortsetter arbeidet med å gjøre Learn Playground mer brukervennlig. Denne uka har vi arbeidet med å gjøre spillopplevelsen for elevene bedre. Det betyr at en innlogget elev som kommer inn på et spill får opp et bedre startbilde til spillet.

Teksten som kommer opp i dette oppstartsbildet er hentet fra beskrivelsen av spillet. Her er det nå 3 skriverammer hvor du som lærer kan skrive hva spillet handler om, hva eleven skal lære og hva som er målet med spillet. Vit også at en skriveramme nå har fått begrensningen på 250 tegn, så dette er ikke en stil som skrives.

Videre har vi lagt opp til at elever og lærere som kommer til et spill uten å være logget inn i Learn Playground får et første spørsmål, om å identifisere seg som lærer eller elev. Det er fortsatt mulig å spille uregistrert, men når du registrerer deg vil du få lagret dine resultater.

Videre har vi fokusert på at spillet skal være så mobilvennlig som mulig. Fortsatt er det ikke å anbefale å spille et læringsspill på de minste mobile enhetene, men det virker.

Lykke til med spillinga videre fremover. Lag spill og undervisningsopplegg og lek litt i timene.