Å gjøre undervisningen til en lek

Det er “Lett som en lek” sier vi ofte om oppgaver som både er enkle, morsomme og motiverende. Vi snakker også om lekende læring som en viktig del av pedagogiske handlingsplaner i kommuner og skoler. Et standard slagord for skoler er “Et godt sted å være, og et godt sted å lære”. Dette er en universelt målsetning, og gjelder for alle oss som arbeider med læring.

Vårt mål er å legge til rette for at lærere, ikke bare i Norge, men i hele verden, skal kunne lage og gjennomføre læringsøkter som spill. Vi ønsker å la elevene leke eller spille seg gjennom læring. På den måten vil vi være en av mange digitale og analoge bidragsytere for å gjøre skolen til et godt sted å være og et godt sted å lære.

Vi som produktutviklere forsøker å legge best mulig til rette for at enhver lærer skal få tid og mulighet til å lage og bruke gode og lekende læringsspill til sine elever. Vi ønsker at elevene skal oppleve hver skoledag med mulighet for lek, latter og god læring. Vi vil hjelpe dere som arbeider i skolen med å lage et godt og intuitivt digitalt læringsverktøy. Vi skal være en god og viktig aktør som skal hjelpe lærere å sette i gang elevenes læringsprosesser på en artig og motiverende måte.

Gamilab som nettsted er langt fra ferdig, det er enda mange elementer som skal forbedres, rettes opp eller rett og slett ikke er laget enda. Vi vet også at vi ikke sitter med hele bildet, men at dere som er lærere har mye bedre oversikt over hvor skoen trykker. Derfor inviterer vi dere inn i utviklingen av nettstedet. Fortell oss hva som er bra, dårlig eller vanskelig med nettstedet i dag? Hva er det som mangler av funksjonalitet, hvordan kan spill-opplevelsen bli bedre, Hvordan kan vi gjøre det lettere å lage, kopiere eller gjenbruke elementer av spill? Sist men ikke minst hvilke oppgavetyper er det dere vil ha og bør vi bruke mer tid på å lage enda flere animasjoner i læringsspillene? Send oss en e-post, kommenter i kommentarfeltet eller skriv på facebooksiden vår. Vi er takknemlige for alle innspill og svarer alle forespørsler så snart vi får dem.

Har du ikke prøvd ut Gamilab enda, så kan du prøve vårt enkle spill om spillbasert læring. Du kan også se filmen som viser deg hvordan du lager et spill fra grunnen av.

Gamilab er også koblet opp mot både Google Classroom og Feide. Dersom du ønsker å få dine elever til å kunne logge inn med Feide, ta kontakt med IKT-ansvarlig i din kommune og be han legge til Learning-ID som tjeneste, databehandleravtale og informasjon om tjenesten ligger på learning-id.com.

Hvordan bruke Gamilab med klassen

Siden LearnPlayground ble Gamilab og har fått mange nye endringer har vi laget en del filmer som viser hvordan du som lærer kan utnytte og bruke både den nye og gamle funksjonaliteten som ligger i Gamilab og følge elevresultatene.

Først anbefaler vi at du ser filmen som viser deg hvordan du som lærer kan gjenbruke, redigere og distribuere et spill som du har funnet på markedsplassen til gamilab.

Når du har tatt i bruk et spill med elevene dine er det også lurt å se på hvordan du kan se resultatene for spillet ditt.

Helt til slutt vil jeg si litt om rosinen i pølsa, vi lanserte i fjor høst begrepet “Learning by teaching”. Det vi legger i begrepet er at elevene lærer ved å lære andre. Gjennom å la elevene lage oppgaver som du som lærer kan bruke i spillet vil elevene ikke bare svare på egne oppgaver, men på oppgaver laget av andre elever. Det vi vet om læring er at å formulere gode spørsmål om tema, med rett svar og ikke minst gode feile svaralternativer gir læring, og er motiverende. Derfor vil vi vise deg hvordan du kan lage elvlagde oppgaver og ikke minst hvordan du kan legge disse til i et spill.

Når du så skal evaluere disse oppgaven gjør du det på denne måten

LearnPlayground er blitt til Gamilab

Etter en lengre periode med masse ut utvikling er vi stolte over å endelig kunne presentere gamilab.com. Vi har valgt å endre navnet av to grunner. 1 at nettstedet har fått så mye mer funksjonalitet og 2 at det nye navnet passer mye bedre til produktet vi tilbyr.

Med gamilab har vi nå kuttet ut alt som har med grupper og roller å gjøre. Det betyr at både elever og lærere kan lage spill for læring. Videre har vi gjort det veldig mye lettere å tildele et spill til en gruppe elever. Fra før hadde vi muligheten til å bruke Google Classroom, men nå har vi lagt til deling via lenke og spillkode. Dermed kan du som lærer bruke samme spillet til flere klasser uten at du trenger å kopiere eller endre på spillet.

Flere spill-elementer

Videre har vi arbeidet mye med spill-opplevelsen. For elever er dette veldig viktig. Vi har hørt på elevene vi har snakket med som ønsket å lage seg sin egen avatar. Vår nye avatar-generator lar elevene lage akkurat det ansiktet de vil til sin spillefigur. Vi har imidlertid valgt bort at det skal gjøres noe med kroppen, og det er et bevisst valg fra vår side. Når det er sagt så er det ikke umulig at elevene og lærere i fremtiden skal kunne lage seg avatarer med flere klesplagg og at klesplaggene skal kunne kjøpes for opptjente stjerner. Hvordan det blir kommer i en senere oppdatering. Vi har også valgt å gjøre topplisten mer synlig. Denne topplisten slår du som spillprodusent av eller på. Du bestemmer hvor mange som skal få være på listen og du bestemmer hvor stor andel av elevene som skal vises. Videre har vi valgt å vise initialer på spillerene i stedet for navnet. Dersom det kommer sterke argumenter for å legge til noe annet enn initialer vil vi vurdere å endre på det. Vi har også lagt til mange nye spillebrett som kan brukes. På den måten kan du gi spillet et mye mer personlig inntrykk.

I fremtiden vil det komme flere spillebrett og flere tema, men det kommer vi tilbake til.

Enklere å lage spill

Det å lage spill har vært en større og mer komplisert affære. Nå gjør vi det enklere å lage spill med en mye bedre spill-editor. Spill-editoren tar deg gjennom de 3 stegene som er viktig:

  1. Tittel og mål (hva handler spillet om)
  2. Målgruppe (hvem er spillet for)
  3. Spillebrettet (hvordan skal spillet se ut)

Deretter går du gjennom innstillingene på spillet og så er du klar til å distribuere spillet til elevene.

Feide

Vi har vært Feide-klare tidligere, men med de nye endringene er det enda lettere å komme i gang med Feide. Vi bruker tjenesten Learning-Id til pålogging. Denne må legges til av kommunens IKT-ansvarlige. Her har vi også opprettet databehandleravtaler og vi har opprettet et nettsted hvor du kan lese mer om tjenesten på learning-id.com.

Oversiktlig resultatside

Som lærer er det viktig at du har god oversikt over elevenes fremgang.

Her kan du se elevnavn og avatar på spillerne, samt at du kan se en elevs personlige fremgang.

Fortell oss gjerne din om hvordan din opplevelse av Gamilab er og husk å anbefal oss til dine venner.

Happy Gaming 🙂

Endelig er Feide her

Endelig er den her, det som så mange har ventet på; Feide, er klart for Gamilab. Vi kan ikke si at vi har vært effektive, men det er mye som har lagt foran i køen, men nå er det på plass. Elever og lærere kan nå logge seg inn med sin Feidekonto når administratorene rundt om i Norge åpner tilgangen til Gamilab.

For å aktivere feide for din kommune aktiverer du tjenesten Learning-ID

Med feidetilgangen får elevene muligheten til å komme tilbake til læringsspillene og fortsette der de slapp, og du som lærer kan følge elevenes progresjon i spillet.

Siden Feide ikke har grensesnitt for grupper enda er det viktig at elevene selv setter seg inn i gruppen din. Så ved første innlogging er det viktig at dere gjør dette sammen, og følger disse stegene etter at kommuneadministrator har åpnet tilgangen til Learning-ID.

  1. Registrer konto på Gamilab med din feidekonto og fullfør hele registreringsprosessen (dersom du ikke har konto fra før, om du allerede har konto kan du bruke denne).
  2. Finn et spill på gamilab.com/games eller lag ditt eget spill.
  3. Velg bruk spill, og du får en spillkode, en mulighet til å tildele til Google Classroom eller en lenke til spillet
  4. Elevene går til gamilab.com og skriver inn spillkoden, går til lenken du gav dem og logger inn eller finner spillet i sin gruppe på Google Classroom.

Så er elevene i gang med å spille spillet.

 

Sett opp highscorelister i LearnPlayground

Hvordan kan vi motivere elever til å spille seg gjennom læring? Det var utgangspunktet vårt da vi startet det nye kalenderåret. Til nå har motivasjonen gått på poeng på spillet og den interne konkurransen med seg for å spille og lære noe nytt. Det vi kom opp med er muligheten for å bruke Topplister slik at elevene også konkurrerer mot hverandre .

Higscorliste med anonyme brukere

Vi vet at rangeringer ikke er det mest populære i skolen og derfor er dette et frivillig alternativ som læreren kan sette opp. Topplisten settes opp i innstillinger og du kan velge hvor mange elever som skal vises, hvor stor andel av elevene som skal vises og ikke minst hvor mange som må ha startet på spillet for å vises.

Dette gjør du i innstillingene på spillet. Listen kommer til å bli mer utfyllende med universelle resultater og resultater på hver gjennomføring. Vi anbefaler at du prøver dette ut i dag, så ser du hvor virkningsfullt det er med en toppliste og intern konkurranse innad i klassen din.

Happy gaming.

En engasjerende adventskalender

Bli med på LearnPlaygrounds adventskalender og vær med i trekningen av kinobilletter til hele klassen. Vi prøver ut hvordan elevene skal kunne lage oppgaver som du som lærer setter inn i spillet. Kalenderen er bygd opp med en læringsressurs og en aktivitet for hver skoledag i desember. Elevene bruker mellom 15 og 20 minutter hver dag.

Aktivitetene skifter mellom fakta, julefortellinger, julesanger, sagn og historier.

For at elevene skal kunne gjennomføre adventskalenderen må du tildele den til din elevgruppe. Det er bare da du kan bruke den. Dette gjør du ved å velge bruk spillet, og deretter tildele det til din gruppe.

Går vi til mine grupper kan vi se elevene som er i gruppa, dersom du ikke har elever der, kan du opprette nye elevbrukere ved å trykke på + og opprette nye elever, eller du kan importere dem fra en CSV-fil. Er du bruker av google classroom er elevene dine inne allerede.

Den første luka i spillet 1. desember presenteres 5 fakta om jul. Når elevene har gått gjennom disse, enten samlet eller individuelt kommer de videre til elevoppgaven. Lag et spørsmål med funfacts om jul. Det kan selvsagt være hentet fra teksten eller om de kan bruke noe annet de kan. Det som er viktig er at de gir svaralternativer og markerer hvilket svar som er riktig før de velger lever. Da er dagens arbeid ferdig. Nå gjenstår ditt forarbeid før neste skoledag.

Evaluere og bruke oppgaven

Når du får tid går du i gang med evaluering av oppgavene. Dette gjør du på elevgruppen. Du velger spill og evaluere. Her får du en oversikt over alle elevoppgavene som er levert, og kan sette dem sammen til et spørsmålssett og du kan gi elevene poeng på oppgavene også.

I andre sammenhenger kan det være et poeng at eleven skal levere oppgaver før de får gå videre og spørsmålet de stiller kan fortelle noe om forståelsen av lærestoffet. Da kan det være greit å la oppgaven stå igjen. Jeg kan også returnere oppgaven til eleven hvis spørsmålet han stiller for eksempel har feil svar.

Alle spørsmålene som settes inn kommer som et spørsmålssett. Jeg velger hvilke spørsmål jeg vil ha, lager en tittel med spørsmålene og velger bruk i spillet.

Sette inn oppgavene

Når jeg har lukket evalueringsvisningen velger jeg rediger spill. Her ser jeg at oppgavene jeg har lagt til ligger i oppgavevisningen og går til rediger spill.

Her drar jeg inn oppgavene og setter dem sammen med de andre, jeg sletter oppgavenoden, og bruker en annen oppgave i stedet.

For å koble sammen oppgaver klikker jeg på oppgaven og velger koble til, deretter klikker jeg på oppgaven som den skal gå til. Det er også viktig å huske på at alle oppgavene skal være koblet sammen.

Jeg kan også velge å lage en egen oppgave. Det gjør jeg ved å dobbelklikke på spillebrettet og velge lag en ressurs.

Her har jeg et stort utvalg av oppgavetyper jeg kan bruke for å lage ressurser.

Gamification i arbeidshverdagen

Når man setter seg klare mål og arbeider mot målet går det spill i det. Dette vet vi alt om her vi sitter og arbeider med Learn Playground. I snart ett år har vår spillbaserte læringsapplikasjon vært ute i markedet. Tiden det gikk fra å bare være et konsept til å bli en applikasjon hvor lærere kan lage undervisningsopplegg formet som spill har gått fort. Vi som arbeider med dette bruker selvsagt spillelementer i vår hverdag, og det er dette jeg skal beskrive i dette innlegget.

Vi jakter på Badges

Badges eller merker på norsk er et bevis på at vi har oppnådd noe. I min ungdom var jeg med i korps, og der fikk vi synlige bevis som vi bar på uniformen etter hvert som vi hadde vært med i et visst antall år. De som driver med kampsport får badges i form av belter, veien fra hvitt til svart belte er lang, og skal du oppnå det ultimate beltet må du gå veien gjennom mange belter. I vår hverdag teller vi badges i forhold til mange ulike faktorer.

Den første faktoren er brukere; de første månedene i drift var jubelen stor fra hver nye bruker som ble registrert. Etter en stund gikk vi over til å telle hver tiende bruker og nå når maskineriet går fremover har vi gått over til å feire hver hundrede bruker. 16 ganger har vi rundet en slik milepæl og vi er veldig fornøyde med det. Dermed har vi selvsagt laget oss et merke med utmerkelsen 16. De to beste merkene nådde vi da vi hadde henholdsvis 1000 og 666 brukere. Tusen fordi vi rundet 3-sifret antall brukere, og 666 fordi vi endelig kunne si at vi har djevelsk mange brukere :).

Antallet brukere forteller oss litt om bruken av Learn Playground, men det forteller oss ingenting om hvor mye nettstedet er brukt. Vi bruker Google Analytics til å forstå mer av brukeratferden. Her teller vi økter for dag, uker, måneder og år. En skulle tro at 1600 brukere ikke skulle genere så mange økter, men siden vi også har muligheten for å gjennomføre spill og bruke spill i klasserommet uten å være registrert er Googles målingssystemer viktige. Her kan vi blant annet måle hvor mange ganger et spill er gjennomført. Derfor har vi laget oss et leaderboard mellom spillene som er publisert.

Visste du at registrerte elever som spiller kan fortsette der de slapp når de kommer tilbake, og læreren kan følge elevenes progresjon når elevene er registrert.

Her ser vi at topplisten består av følgende spill:

  1. Stortingsvalget (3767 gjennomføringer)
  2. Hygiene på kjøkkenet (1302 gjennomføringer)
  3. Europa (593 gjennomføringer)

Til sammen er det gjennomført et spill over 12 500 ganger. Derfor har vi fått oss merket for 10000 gjennomføringer, og i løpet av året håper vi at vi rekker til 15 000 gjennomføringer. For å klare dette trenger vi selvsagt deres hjelp.

En del av disse spillene har vi laget selv til dere, men det dukker stadig opp nye spill i databasen og vi jubler for hvert eneste ett. Vi har spilt alle spillene som blir publisert på Learn Playground og vi jubler hver gang en lærer har brukt fantasien og laget oppgaver på helt nye måter, som for eksempel dette mal-spillet som heter Fantasy, som du må være logget inn for å se eller bruke. Her blir elevene en del av spillutviklingen og fordi spillet har oppgaver å lage oppgaver til de andre elevene som spiller. Et annet spill vi har blitt veldig glade i er Heimstad og Noreg som handler om Kvinnherad kommune og Norges landsdeler. Vi har nå også rundet 100 spill og har selvsagt fått oss et merke for dette.

Vi ser at alle disse målingene ikke bare gir oss verdifull informasjon, de gir os masse motivasjon. Vi leter hele tiden etter nye måter å tildele oss merker, og ser hele tiden på hvordan vi kan klare å få flere brukere, spill og gjennomføringer. Så vår klare oppfordring til deg som lærer: Hjelp oss i jakten på nye merker.

Dette var våre personlige merker, hvilke merker vil du ha til deg og dine elever? Skriv en kommentar og vi skal gjøre vårt beste for å få det på plass.

Legg til Quizlet i Learn Playground

Da Quizlet ble laget for 10 år siden, hadde nok ikke Andrew Sutherland tenkt at elever over hele verden skulle gjennomført over 2 milliarder sett med Quizleter. Så stor har suksessen til Quizlet vært. I dag er det over 180 millioner forskjellige sett med ordkort tilgjengelig på portalen, og via Learn Playground har du tilgang til alle disse.

Quizlet og Vimeo er nye innholdstyper i Learn Playground

Quizlet er kanskje det ultimate øvingsverktøyet for elever som skal lære hva ord og definisjoner betyr. Elevene kan velge mellom mange ulike måter å gjennomføre øvingen på, med alt fra spill til tester. I Learn Playground er det meningen at elevene bruker Quizlet til å øve, ikke som en oppgave som gir poeng, dette kommer senere. Derfor er det viktig at du slår av “gir poeng” når du henter Quizleter til ditt spill i Learn Playground. Dersom elevene dine har egne kontoer på quizlet og er pålogget der vil også resultatene deres kunne sendes til Quizlet.

Quizlet er imidlertid ikke det eneste nye du kan legge inn i et undervisningsopplegg hos oss. Fra før av kunne du legge inn YouTube-filmer, Wikipedia-artikler og filmer fra Khan Academy. Fra i dag av kan du også legge inn innhold fra Vimeo.com

Med disse nettstedene koblet til Learn Playground har du nesten uendelig med læringsressurser som du kan sette rett inn i spillet ditt.

Husk også at dersom elevene har egne kontoer kan du følge deres progresjon på spillene du tildeler dem.

Happy Gaming 🙂

 

 

Hvorfor spillbasert læring i skolen?

Da jeg arbeidet som lærer og skoleleder i skolen var jeg over middels opptatt av elevenes læringsmiljø, og bruk av digitale hjelpemidler for å fremme læring. I løpet av det siste året har jeg fått muligheten til å være med på å utvikle den spillbaserte nettsiden learnplayground.no hvor du som lærer kan lage, dele, kopiere og gjenbruke undervisningsopplegg formet som et digitalt brettspill. Derfor vil jeg si litt om hva spillbasert læring er og hvordan du som lærer kan utnytte spill i undervisningen.

Digitale spill er på full fart inn i opplæringen i dag. Dette gjelder ikke bare for elever i skolen, men også på andre arbeidsplasser brukes spill og simuleringer til opplæring. Sist ute var de ansatte ved Oslo Lufthavn  som måtte spille seg gjennom et spill for i det hele tatt å få lov til å arbeide ved den nye flyplassen som åpner i april.

Dette er en trend mange teknologiselskaper har grepet fatt i og det blir gjort store investeringer i utviklingen av denne teknologien. For lærere som er brukere av teknologien ser vi at lærerrollen endres og tid som brukes på planlegging av veiledning nå brukes til å utforske disse nye teknologiene. I klasserommet ser vi også at læreren bruker mindre og mindre tid foran tavla og mer tid til å veilede den enkelte elev der han er. Nå er ikke det å spille spill for å lære en helt ny metode for lærere i den norske skolen, men å gjøre det ved å bruke PC fremfor på et spillebrett kan for noen virke uvant. Det som kan tale mot bruk av individuelle dataspill i skolen er imidlertid at elevene ikke får kommunisert med hverandre og lære gjennom kommunikasjon. Dette kan imidlertid løses ved at elevene spiller sammen to og to, og da er heller ikke behovet for en enhet pr. elev like viktig. Gevinsten for læreren er imidlertid stor. Ved å bruke datakraft til retting og evaluering kan en lærer lett se hva eleven har forstått, hvilke læreplanmål som ikke er forstått og komme med mer nøyaktige tilpasninger og evalueringer ut i fra elevenes faktiske faglige ståsted. Dette gjøres når læreren planlegger og lager spillene i stedet for underveis i undervisningsopplegget.

Hva er spillbasert læring

I dag brukes begrepene spillbasert læring og gameification (kunne oversatt det til spillifisering, men jeg liker gameification bedre) om hverandre, men hvis du dykker dypere inn i materien vil du se at det er vesentlige forskjeller mellom de to. Gameification er å bruke spillbaserte elementer for å engasjere og motivere elever for å kunne løse et problem, samt bruk av allerede produserte dataspill til å lære om et emne. Dette kan være elementer som poeng, stjerner, poengtavle, animasjoner og liknende. Spillbasert læring er nærmere definert som aktiviteter som i utgangspunktet er et spill, som spilles for å stimulere til eleven til læring, også her brukes spillelementer som stjerner og poeng for å motivere elevene til å forsøke igjen eller til å velge nye ruter i læringen. Learn Playground er en blanding av disse to.

Hvorfor bør du bruke spill i klasserommet

Min erfaring er at når en elevs motivasjon tennes holdes konsentrasjonen ved like over et lengre tidsrom og fokuset på arbeidsoppgavene blir større. Barn som er født i dette årtusenet er vant til å lære ved å bruke digital teknologi, og en av de vesentligste trekkene til spillbasert læring og gameification er at den fanger elevens oppmerksomhet, og leder dem inn i en læringsopplevelse med øyeblikkelige tilbakemeldinger som virker motiverende. Den tradisjonelle læringsrollen har vært at elevene øver til prøver og resultatene vises ut i fra hvor stor del av prøven eleven har gjort rett og galt (eks. nasjonale prøver). I den spillbaserte læringsteorien finnes det ikke gale svar, men bare forsøk som ikke virker. Dette gir elevene motivasjon til å prøve nye metoder for å komme frem til en løsning som virker. Jeg har i mine observasjoner sett elever som har forsøkt å løse et vanskelig problem mer enn 10 ganger uten å be om hjelp, og likevel ikke gitt opp, og til slutt klart å løse problemet med full score. Med bruk av den tradisjonelle metoden er jeg villig til å påstå at selv ikke den mest selvgående eleven ville forsøkt å løse en oppgave for 10 ganger uten å be om hjelp, eller gi opp.

Gjennom bruk av avanserte analysemetoder som er innebygd i en digital læringsressurs kan læreren få opp detaljerte rapporter for hver elevs fremgang. Dette kan for eksempel være hvor mange ganger de har gjennomført en oppgave, hvor lang tid de har brukt på oppgavene, hva de har fått til og hva de ikke har fått til. I tillegg gjør den spillbaserte læringsteknologien eleven bedre i stand til å evaluere seg selv, og motiverer eleven til å reflektere over hvilke metoder han bruker til å løse problemene i spillene. Ved å lage slike læringsspill, kan du som lærer lede elevene inn til nye oppgaver basert på elevens måloppnåelse, og på den måten vil hver elev få et tilpasset undervisningsopplegg selv om han arbeider med akkurat det samme spillet som de andre elevene i klassen.

Spillbasert læring handler om aktiv læring

Den spillbaserte læringsteorien er også understøttet av den konstruktivistiske læringsteorien som innebærer at den lærende “konstruerer sin egen kunnskap gjennom aktivitet og subjektive prosesser.”[1] Her plasseres eleven i sentrum av sin læringsprosess og er en aktiv deltaker og ikke et stort hull som fylles med kunnskap gjennom passiv deltakelse. Det spillbaserte læringsmiljøet er en del av en simulert virkelighet hvor læring skapes gjennom erfaring.

Hvilke spill skal du velge?

Dersom du går i gang og ser etter spill som kan brukes i undervisningen vil du fort kunne bli overveldet. Fordi spill i seg selv ofte har en læringseffekt. Alt i fra de enkleste spill som Yatzy til store fantasyspill som World of Warcraft har elementer av læreplanmål i seg, dette kan du lese mer om på IKT-senterets sider. For meg er det viktig at disse spillene klart viser hvilke læreplanmål de dekker slik at argumentet for å bruke spillet er det samme som argumentet for enhver annen undervisningssituasjon; at eleven skal tilegne seg en ferdighet eller kunnskap.

I teorien skilles det gjerne mellom tre typer spill som brukes i skolen.

1: Spill laget av deg som lærer.

Denne typen lar deg lage ditt eget spill med dine egne læringsressurser, dermed får du muligheten til å spesialisere spillet slik at det passer dine elever. Dette kan også være en utfordring, da du som lærer også må bruke en del tid på å lage selve spillet og oppgavene. Likevel er det denne typen spill som gir mest effektiv læring da det er best tilpasset dine elever og resten av din undervisning. Jeg er av den oppfatningen at det ikke er læremiddelet som skal styre undervisningen, men elevenes ståsted, rammefaktorer og lærerens didaktiske kompetanse.

2: Forfatteverktøy for spill

Dette er digitale plattformer som lar deg bygge opp et spill etter en allerede laget mal. Her kan du legge inn og bytte ut oppgaver eller undervisningsressurser. Dette er mindre tidkrevende, og i mange tilfeller kan du også gjenbruke andre spill som er laget eller redigere på disse slik at spillet passer bedre sammen med de andre oppgavene elevene skal gjennomføre i sin læringsprosess.

3: Ferdig lagde spill

Dette er spill som allerede er ferdig produsert med et ferdig mål. Dermed er den største jobben å tilpasse undervisningen til elevenes læringsmål. Noen spill har allerede handlinger og oppgaver satt som for eksempel matematikkspillet enki, mens andre spill som minecraft må elevene løse en spesifikk oppgave som du som lærer gir. Dette kan for eksempel være å bygge et hus i en spesiell størrelse, eller lage en kopi av et kjent byggverk, eller mye annet. Det viktige med blant annet minecraft er at elevene lærer seg begreper og ser hvordan disse ser ut i virkeligheten.

I Learn Playground kan du bygge et spill selv, lage alle oppgavene og undervisningsressursene. Videre kan du også gjenbruke andres spill eller ressurser, og på den måten får ta del i et større læringsfellesskap og samarbeide med andre lærere ved andre skoler enn din egen. Du kan også gjenbruke et ferdig spill uten å gjøre endringer om du ønsker det.

Happy gaming digitalt eller analogt 🙂

[1] Wikipedia