Se resultatene til alle spillerne

Vi ser at det er en utfordring for skoler og lærere å be elevene lage egne kontoer på Gamilab. Dette har vi arbeidet med å løse på flere måter. Vi har lagt til muligheten for at elevene kan logge på med Feide (så fremt kommunens IKT-asnvarlig har aktivert dette). Vi har nå også lagt til rette for at du som lærer skal kunne se elevresultatene selv om de ikke logger inn på spillet.

Dette spillet har for eksempel 191 gjennomføringer, noen har logget på og gjennomført spillet, mens andre har gjennomført det med å bruke en kallenavn. Tidligere har jeg bare kunnet se resultatene til de som har logget inn, nå kan jeg se fremgangen til alle som har spilt spillet. Ved å trykke på spillerne kan jeg se alle som har spilt spillet.

Trykker jeg på en spiller kan jeg se hvilke oppgaver som denne har løst.

Det jeg ikke får se på en som spiller uregistrert er antall forsøk han har gjort på hver oppgave. Som uregistrert spiller får jeg heller ikke komme tilbake og fortsette der jeg slapp. Dette kan vi selvsagt ikke gjøre så lenge vi ikke vet hvem spilleren er, og det er fordelen for de som har elever som spiller registrert har. En annen fordel er selvsagt at registrerte brukere kan lage seg egne avatar.

Forhåndsvisning tilgjengelig igjen

Vi vet det er en utfordring når du lager et spill å se hvordan spillet vil fungere før du publiserer det. Derfor har vi lagt til forhåndsvisning av spillet alt du trenger å gjøre er å trykke på forhåndsvis i redigeringsmodus og du kan ta en runde i spillet slik elevene vil se det.

Fortell oss gjerne hva du savner i Gamilab, og selvsagt hva du synes er bra. Vi arbeider kontinuerlig for å gjøre nettstedet bedre og mer brukervennlig og da trenger vi hjelp fra deg også. Kommenter her, send oss en e-post, eller skriv et innlegg på Facebooksiden vår.

8000 matematikkoppgaver

Har du lett etter gode matematikkoppgaver tilpasset dine elever? Nå trenger du ikke lete lenger. Vi har mer enn 8000 oppgaver laget spesielt for dine elever i vår spørsmålsbank. Oppgavene du kan bruke i Gamilab er merket med nivå, alderstrinn og tema. Så her har du et hav av oppgaver du kan sette sammen til multiple choice eller “Millionaire”!

Et enkelt søk på databasen etter temaet algebra gir deg mer enn 400 oppgaver du kan velge å bruke. 

Velg spørsmålene du vil bruke og lag enten Multiple choice oppgaver eller et spill med Millionaire. Du kan også redigere både spørsmål og svar.

Vi legger til at du kan lage mer enn 25 andre ulike oppgavetyper i gamilab. Derfor sier vi at ingen andre gir deg mer fleksibilitet i forhold produksjon og distribusjon av digitale undervisningsopplegg og spill i Norge i dag.

Når vi også er gratis å bruke er det vel ingen ting som hindrer deg å komme i gang heller. Dersom dine elever bruker Feide til å logge inn kan du ta kontakt med din IKT-ansvarlige i kommunen og be dem legge oss til på din kommune. Send han denne lenken så fikser han det.

Spill millionær på Gamilab

Husker du gameshowet “Vil du bli millionær” på TV? Et artig spill med 15 spørsmål og økende vanskegrad, hvor spilleren kunne ta med seg 1 million hjem om han hadde de rette kunnskapene.

Vi vet det er laget mange slike digitale versjoner av dette spillet tidligere, men vi har tatt det litt lenger. Vi lar deg som lærer lage oppgavene som du vil bruke i spillet og på den måten kan du få elevene til å spille millionær med dine eller andres oppgaver. Vi har selvsagt lagt til rette for at du kan spørre publikum, eller ringe en venn, men ikke gå i fella og tro at publikum eller “vennen” din kan svaret. Som regel vil du få et godt hint, men av og til er din venn også like mye på jordet som deg!

Slik lager du millionær

Lurer du på hvordan du går i gang med å lage en oppgave med vil du bli millionær? Slik gjør du det:

1: Logg inn på Gamilab.com og opprett et nytt spill, eller rediger et gammelt spill

2: Gå til innhold og velg legg til ny oppgave

3: Velg “Opprett innhold” og spørsmål

4: Lag 15 spørsmål med 4 svaralternativer, og bare et rett svar, så trykker du på millionaire

5: Når det er gjort, og syststemet har sjekket at du har 15 oppgaver og 4 alternativer på hver oppgave og velger opprett spill.

Trykk på lagre og lukk, så er spillet opprettet, gi det gjerne en beskrivelse slik at andre kan gjenbruke det og velg “Buk ressurs”.

Sjekk ut et spill med en oppgave med “Millionær” ved å trykke på bildet under

Happy gaming 🙂

Spillbasert læring og kommunikasjon

Hvordan kan en lærer best kommunisere ut kunnskap til elevene?

Fra tidenes morgen har kunnskapsdeling ført samfunnet fremover og informasjon har blitt delt gjennom språk og dialog.

I skolesammenheng snakker vi gjerne om læreren som historiefortelleren. Læreren forteller en historie og elevene lytter og memorerer historien som er kunnskapen som eleven skal sitte igjen med. Deretter kom det skrevne ord som gjorde det mulig for alle å tilegne seg kunnskap ut i fra ei bok. Etter hvert som teknologien har utviklet seg har vi lagt til stadig flere visuelle og auditive tillegg for å gjøre disse historiene enda bedre og lettere å huske. Først kom tavla som muliggjorde tegninger og notater slik at elevene visuelt kunne følge lærerens historie. Deretter kom den første versjonen av PowerPoint; Med Lysark og overhead kunne læreren vise frem visuelle hjelpemidler for å kommunisere ut det elevene skulle huske og lære.

I løpet av de siste tiårene har det begynt å gå fort med hjelpemidler som skal gjøre kommunikasjonen enda bedre og mer nøyaktig. Ulike presentasjonsverktøy, video, lyd og bilder har gjort kommunikasjonsjungelen stor og lærerens handlingsrom enda større

“If you have no head, use overhead, If you have no point use PowerPoint”

Betyr det at kommunikasjonen har blitt mer nøyaktig og at elevene lærer mer?

Jeg er ikke den rette til å svare på det, men det som er klart er at hvordan kunnskap kommuniseres ut til elevene må være nøyaktig og fri for annen “støy”.

Et av de beste og mest treffende konseptene i min ungdom var kunnskapsprogrammer, ikke faktaprogrammer hvor det var en forteller som fortalte oss alle svarene, men gameshows, med vanlige mennesker som konkurrerte om sin kunnskap. Dette kunne være program som “Kvitt eller dobbelt” på NRK, “Jeopardy” eller “Vil du bli millionær” på TV2. Konseptet var enkelt, et sett med emner og svar på spørsmål. Vi som satt hjemme og så på var selvsagt med på dette. Vi svarte feil og rett på spørsmål og lærte mye nytt samtidig. For vi fikk jo rett svar like etter at vi hadde avgitt svaret.

Derfor kom spørsmålet opp, er det mulig for elever å lære noe bare med å svare på oppgaver?

Vi mener ja, vi lærer ved å prøve og feile. Det er det som er så bra med spill, det er egentlig ingen feile svar, bare svar eller løsningsmetoder som ikke virker. I spillverden er det derfor mye enklere for elever eller andre å prøve ut sine løsninger og feile uten at det har større konsekvenser enn at de må prøve på nytt. Det er det som spill-pedagogikken utfordrer og utvikler. Gjennom å lage en god historiefortelling med et spill vil en lærer kunne kommunisere ut hvilke løsninger som er de rette på en motiverende måte. Derfor mener vi at spillbasert kommunikasjon er en ny vei å gå i forhold til opplæring av både barn og voksne.

Med Gamilab.com kan du som lærer lage din læringshistorie og på den måten kommunisere ut ditt budskap til elevene dine. Prøv gjerne ett av de mange spillene som ligger ute på vår markedsplass, kanskje ett av de passer til temaet du skal undervise i neste uke. trenger det litt finpuss, ingen problem. Rediger, ta bort, legg til hva du vil slik at dine elever får akkurat det de trenger for å lære.

Å gjøre undervisningen til en lek

Det er “Lett som en lek” sier vi ofte om oppgaver som både er enkle, morsomme og motiverende. Vi snakker også om lekende læring som en viktig del av pedagogiske handlingsplaner i kommuner og skoler. Et standard slagord for skoler er “Et godt sted å være, og et godt sted å lære”. Dette er en universelt målsetning, og gjelder for alle oss som arbeider med læring.

Vårt mål er å legge til rette for at lærere, ikke bare i Norge, men i hele verden, skal kunne lage og gjennomføre læringsøkter som spill. Vi ønsker å la elevene leke eller spille seg gjennom læring. På den måten vil vi være en av mange digitale og analoge bidragsytere for å gjøre skolen til et godt sted å være og et godt sted å lære.

Vi som produktutviklere forsøker å legge best mulig til rette for at enhver lærer skal få tid og mulighet til å lage og bruke gode og lekende læringsspill til sine elever. Vi ønsker at elevene skal oppleve hver skoledag med mulighet for lek, latter og god læring. Vi vil hjelpe dere som arbeider i skolen med å lage et godt og intuitivt digitalt læringsverktøy. Vi skal være en god og viktig aktør som skal hjelpe lærere å sette i gang elevenes læringsprosesser på en artig og motiverende måte.

Gamilab som nettsted er langt fra ferdig, det er enda mange elementer som skal forbedres, rettes opp eller rett og slett ikke er laget enda. Vi vet også at vi ikke sitter med hele bildet, men at dere som er lærere har mye bedre oversikt over hvor skoen trykker. Derfor inviterer vi dere inn i utviklingen av nettstedet. Fortell oss hva som er bra, dårlig eller vanskelig med nettstedet i dag? Hva er det som mangler av funksjonalitet, hvordan kan spill-opplevelsen bli bedre, Hvordan kan vi gjøre det lettere å lage, kopiere eller gjenbruke elementer av spill? Sist men ikke minst hvilke oppgavetyper er det dere vil ha og bør vi bruke mer tid på å lage enda flere animasjoner i læringsspillene? Send oss en e-post, kommenter i kommentarfeltet eller skriv på facebooksiden vår. Vi er takknemlige for alle innspill og svarer alle forespørsler så snart vi får dem.

Har du ikke prøvd ut Gamilab enda, så kan du prøve vårt enkle spill om spillbasert læring. Du kan også se filmen som viser deg hvordan du lager et spill fra grunnen av.

Gamilab er også koblet opp mot både Google Classroom og Feide. Dersom du ønsker å få dine elever til å kunne logge inn med Feide, ta kontakt med IKT-ansvarlig i din kommune og be han legge til Learning-ID som tjeneste, databehandleravtale og informasjon om tjenesten ligger på learning-id.com.

Hvordan bruke Gamilab med klassen

Siden LearnPlayground ble Gamilab og har fått mange nye endringer har vi laget en del filmer som viser hvordan du som lærer kan utnytte og bruke både den nye og gamle funksjonaliteten som ligger i Gamilab og følge elevresultatene.

Først anbefaler vi at du ser filmen som viser deg hvordan du som lærer kan gjenbruke, redigere og distribuere et spill som du har funnet på markedsplassen til gamilab.

Når du har tatt i bruk et spill med elevene dine er det også lurt å se på hvordan du kan se resultatene for spillet ditt.

Helt til slutt vil jeg si litt om rosinen i pølsa, vi lanserte i fjor høst begrepet “Learning by teaching”. Det vi legger i begrepet er at elevene lærer ved å lære andre. Gjennom å la elevene lage oppgaver som du som lærer kan bruke i spillet vil elevene ikke bare svare på egne oppgaver, men på oppgaver laget av andre elever. Det vi vet om læring er at å formulere gode spørsmål om tema, med rett svar og ikke minst gode feile svaralternativer gir læring, og er motiverende. Derfor vil vi vise deg hvordan du kan lage elvlagde oppgaver og ikke minst hvordan du kan legge disse til i et spill.

Når du så skal evaluere disse oppgaven gjør du det på denne måten

LearnPlayground er blitt til Gamilab

Etter en lengre periode med masse ut utvikling er vi stolte over å endelig kunne presentere gamilab.com. Vi har valgt å endre navnet av to grunner. 1 at nettstedet har fått så mye mer funksjonalitet og 2 at det nye navnet passer mye bedre til produktet vi tilbyr.

Med gamilab har vi nå kuttet ut alt som har med grupper og roller å gjøre. Det betyr at både elever og lærere kan lage spill for læring. Videre har vi gjort det veldig mye lettere å tildele et spill til en gruppe elever. Fra før hadde vi muligheten til å bruke Google Classroom, men nå har vi lagt til deling via lenke og spillkode. Dermed kan du som lærer bruke samme spillet til flere klasser uten at du trenger å kopiere eller endre på spillet.

Flere spill-elementer

Videre har vi arbeidet mye med spill-opplevelsen. For elever er dette veldig viktig. Vi har hørt på elevene vi har snakket med som ønsket å lage seg sin egen avatar. Vår nye avatar-generator lar elevene lage akkurat det ansiktet de vil til sin spillefigur. Vi har imidlertid valgt bort at det skal gjøres noe med kroppen, og det er et bevisst valg fra vår side. Når det er sagt så er det ikke umulig at elevene og lærere i fremtiden skal kunne lage seg avatarer med flere klesplagg og at klesplaggene skal kunne kjøpes for opptjente stjerner. Hvordan det blir kommer i en senere oppdatering. Vi har også valgt å gjøre topplisten mer synlig. Denne topplisten slår du som spillprodusent av eller på. Du bestemmer hvor mange som skal få være på listen og du bestemmer hvor stor andel av elevene som skal vises. Videre har vi valgt å vise initialer på spillerene i stedet for navnet. Dersom det kommer sterke argumenter for å legge til noe annet enn initialer vil vi vurdere å endre på det. Vi har også lagt til mange nye spillebrett som kan brukes. På den måten kan du gi spillet et mye mer personlig inntrykk.

I fremtiden vil det komme flere spillebrett og flere tema, men det kommer vi tilbake til.

Enklere å lage spill

Det å lage spill har vært en større og mer komplisert affære. Nå gjør vi det enklere å lage spill med en mye bedre spill-editor. Spill-editoren tar deg gjennom de 3 stegene som er viktig:

  1. Tittel og mål (hva handler spillet om)
  2. Målgruppe (hvem er spillet for)
  3. Spillebrettet (hvordan skal spillet se ut)

Deretter går du gjennom innstillingene på spillet og så er du klar til å distribuere spillet til elevene.

Feide

Vi har vært Feide-klare tidligere, men med de nye endringene er det enda lettere å komme i gang med Feide. Vi bruker tjenesten Learning-Id til pålogging. Denne må legges til av kommunens IKT-ansvarlige. Her har vi også opprettet databehandleravtaler og vi har opprettet et nettsted hvor du kan lese mer om tjenesten på learning-id.com.

Oversiktlig resultatside

Som lærer er det viktig at du har god oversikt over elevenes fremgang.

Her kan du se elevnavn og avatar på spillerne, samt at du kan se en elevs personlige fremgang.

Fortell oss gjerne din om hvordan din opplevelse av Gamilab er og husk å anbefal oss til dine venner.

Happy Gaming 🙂

Endelig er Feide her

Endelig er den her, det som så mange har ventet på; Feide, er klart for Gamilab. Vi kan ikke si at vi har vært effektive, men det er mye som har lagt foran i køen, men nå er det på plass. Elever og lærere kan nå logge seg inn med sin Feidekonto når administratorene rundt om i Norge åpner tilgangen til Gamilab.

For å aktivere feide for din kommune aktiverer du tjenesten Learning-ID

Med feidetilgangen får elevene muligheten til å komme tilbake til læringsspillene og fortsette der de slapp, og du som lærer kan følge elevenes progresjon i spillet.

Siden Feide ikke har grensesnitt for grupper enda er det viktig at elevene selv setter seg inn i gruppen din. Så ved første innlogging er det viktig at dere gjør dette sammen, og følger disse stegene etter at kommuneadministrator har åpnet tilgangen til Learning-ID.

  1. Registrer konto på Gamilab med din feidekonto og fullfør hele registreringsprosessen (dersom du ikke har konto fra før, om du allerede har konto kan du bruke denne).
  2. Finn et spill på gamilab.com/games eller lag ditt eget spill.
  3. Velg bruk spill, og du får en spillkode, en mulighet til å tildele til Google Classroom eller en lenke til spillet
  4. Elevene går til gamilab.com og skriver inn spillkoden, går til lenken du gav dem og logger inn eller finner spillet i sin gruppe på Google Classroom.

Så er elevene i gang med å spille spillet.

 

Sett opp highscorelister i LearnPlayground

Hvordan kan vi motivere elever til å spille seg gjennom læring? Det var utgangspunktet vårt da vi startet det nye kalenderåret. Til nå har motivasjonen gått på poeng på spillet og den interne konkurransen med seg for å spille og lære noe nytt. Det vi kom opp med er muligheten for å bruke Topplister slik at elevene også konkurrerer mot hverandre .

Higscorliste med anonyme brukere

Vi vet at rangeringer ikke er det mest populære i skolen og derfor er dette et frivillig alternativ som læreren kan sette opp. Topplisten settes opp i innstillinger og du kan velge hvor mange elever som skal vises, hvor stor andel av elevene som skal vises og ikke minst hvor mange som må ha startet på spillet for å vises.

Dette gjør du i innstillingene på spillet. Listen kommer til å bli mer utfyllende med universelle resultater og resultater på hver gjennomføring. Vi anbefaler at du prøver dette ut i dag, så ser du hvor virkningsfullt det er med en toppliste og intern konkurranse innad i klassen din.

Happy gaming.